Labs Ristorazione HACCP e Lingua Inglese in realtà virtuale
Abbiamo realizzato, in collaborazione con importanti partner italiani e stranieri, dei laboratori in realtà virtuale per le scuole secondarie di secondo grado.
L'utilizzo della realtà virtuale oltre a risultare utile nella didattica perchè invoglia gli studenti all'apprendimento, permette di risparmiare sulle costose apparecchiature ed infrastrutture che sono necessarie per allestire dei moderni laboratori. La nostra soluzione prevede delle ambientazioni virtuali realistiche dedicate alle discipline oggetto di studio e l'utilizzo di visori Meta Quest 3, collocati all'interno di appositi carrelli o trolley dotati di funzione di carica dei dispositivi quando non utilizzati, in modo da essere pronti all'uso quando necessario. In questo modo è anche possibgile spostare il laboratorio all'interno delle classi se non si dispone di un locale dedicato.
Sono disponibili diversi kit da 6, 10, 16, 20 o 24 visori Meta Quest 3 più sistema di storage e ricarica, oltre ai software specifici di seguito descritti:
>>> Lab Ristorazione HACCP
Il laboratorio in realtà virtuale sulla ristorazione HACCP è un contenuto formativo che tratta di stoccaggio delle merci secondo le norme HACCP e la preparazione della linea di lavoro identificando gli strumenti e gli ingredienti necessari per la preparazione dei piatti più importanti della tradizione culinaria italiana.
Con l’utilizzo del simulatore gli aspiranti chef vengono proiettati all’interno di un magazzino e di una cucina virtuali per apprendere competenze e conoscenze pratiche esattamente come se lo facessero in una reale cucina.
PUNTI DI FORZA:
- Grazie alla Realtà Aumentata e alla Realtà Virtuale non vengono più sprecate materie prime riducendo sensibilmente lo spreco alimentare e i costi che l’istituto deve sostenere.
- Con la Realtà Virtuale è possibile riprodurre fedelmente magazzini di stoccaggio con frigoriferi e celle frigorifero, cucine con forni e piani cottura e ridurre drasticamente l’esigenza di avere laboratori che consumano energia.
- Ancora più importanti sono i vantaggi educativi, gli studenti:
-
- sono più coinvolti, affascinati e ispirati;
- apprendono più velocemente;
- interiorizzano i concetti con maggiore efficacia;
- studiano divertendosi.
-
Gli studenti impareranno a:
-
- Controllare e stoccare le merci secondo le norme dell’HACCP
- Preparare la linea di lavoro con l’individuazione degli ingredienti e degli strumenti necessari per la preparazione dei piatti più importanti della tradizione culinaria italiana
- Memorizzare ed eseguire correttamente i tagli di verdure e procedere alla loro giusta cottura
- Scegliere i tagli della carne, memorizzandone i nomi e la loro esecuzione
>>> Lab Lingua Inglese
Immersi in una City virtuale che ricorda luoghi e atmosfere londinesi, il laboratorio di lingua inglese prevede contenuti multiplayer e quindi l’interazione tra più alunni con la possibilità di realizzare interazioni spontanee ed interazioni già prefigurate con avatar.
Gli studenti possono misurare le loro capacità di lettura, ascolto e conversazione in lingua inglese vivendo situazioni ed esperienze legate alla vita quotidiana come l’acquisto di un biglietto della metro, un colloquio di lavoro, la spesa al supermercato, la cena in un ristorante.
Possono interagire con altri colleghi di classe, studenti della stessa scuola o di altri istituti. Potranno esercitarsi in dialoghi prefigurati con avatar che consentiranno loro di esercitarsi nell’utilizzo delle strutture semantiche e grammaticali più importanti.
Elenco dei topics previsti nel simulatore e delle relative regole grammaticali, dei termini e delle espressioni idiomatiche, ciascuno dei quali è ambientato in una situazione diversa:
USING PUBLIC TRANSPORT IN LONDON
Vocabulary | • Transport (BrE) / Transportation (AE) • Slightly • 2-minute walk • Single fare • Information counter • Automatic ticket machine |
• Oyster Card • Refundable • Top-up • Get off • towards |
Common Expressions | • Glad to help • Just over 1 hour • Have a nice trip |
• Right away • Let’s get going • Of course! |
Grammar | • Either...or... • Need • Superlatives: cheapest/fastest/best |
|
Activities A1/A2 | 1. Dialogue 2. Multiple Choice 3. Fill in the blank |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 | 1. Dialogue 2. Give the correct definition... 3. Choose the best answer... |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
AT THE ESTATE AGENT
Vocabulary | • Transport (BrE) / Transportation (AE) • Slightly • 2-minute walk • Single fare • Information counter • Automatic ticket machine |
• Oyster Card • Refundable • Top-up • Get off • towards |
Common Expressions | • Per month/week… • By the way… • Quite busy • Let’s start |
• Well connected • All included / inclusive • For your signature • In advance |
Grammar | • As near as possible (comparative phrase) • To fix • To share |
• Closer / higher (comparative adjectives) • Cheapest • Nearby • To view |
Activities A1/A2 | 1. Dialogue 2. Multiple Choice 3. Fill in the blank |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 | 1. Dialogue 2. Give the correct definition... 3. Choose the best answer... |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
OPEN A BANK ACCOUNT
Vocabulary | • Checking (AE) or current(BrE) account / Savings account • Deposit • Bank clerk / Operator / bank teller • Cash card(BrE) / ATM card (AE) • Cash point machine(BrE) / ATM-Automatic Teller Machine(AE) |
• Spending limit • Paperwork • Working days • Branch/branches • Withdraw • Balance • Movements |
Common Expressions | • How are you doing…. | • Sounds fine |
Grammar | • Want/would • Need • May I/How can I… • Fill in / Fill out (phrasal verb) |
• I will [future shall/will] • For choosing (-ing form after preposition) • To withdraw • Within (preposition of time |
Activities A1/A2 | 1. Dialogue 2. Multiple Choice 3. Fill in the blank |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
AT RECRUITMENT AGENCY
Vocabulary |
• Conference room |
• a waitress apprentice • application form • work-related learning • favourite (BrE) / favorite (AE) |
Common Expressions | • Nice to meet you / It’s a pleasure meeting you • Let’s say…… |
|
Grammar | • To get • To deal with • haven’t you • would listen • you will be expected to work/Future perfect continuous |
• Conditional • Present Perfect • Thanks for reminding • Will you be free/Simple future • To gain |
Activities A1/A2 |
1. Dialogue |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
AT THE PUB
Vocabulary |
• Pub (short for public house) |
• Teaching career • School term • Grade (level) • Sequel • Spectacular |
Common Expressions | • I meant to ask….. • Wise decision • It sounds like a good idea • Bring someone along • By the way • She is in town |
• What is she doing these days? • How about…… • We should go out • I’ve heard • Take care |
Grammar | • Get together • Beforehand • Come up with • Look forward to |
• To challenge (verb) / a challenge (noun) • Be around • Keep in touch • To rush / a rush |
Activities A1/A2 |
1. Dialogue |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
MEETING THE NEW FLATMATE
Vocabulary |
• Flatmate |
• Top floor / ground floor • Appliances • Fridge /cooking stove/oven/dishwasher/microwave oven/toaster/kettle/cutlery/cooking utensils/plates/glasses • Gas boiler • Washing machine/vacuum cleaner • Closet • Barman |
Common Expressions | • By the way • Be right down / be right back • Just outside |
• Sounds good • Fully furnished • “hoovering”/to hoover (informal way of saying to clean with vacuum cleaner) |
Grammar | • Settle in (phrasal verb) • To share • Get to know |
• To unpack • Let me give you • We would appreciate |
Activities A1/A2 |
1. Dialogue |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
AT THE SUPERMARKET
Vocabulary |
• Shopping cart (AE) / trolley (BrE) |
• Mackerel • Handy • Tomato sauce • Recipe • Checkout • Dairy products / produce • Bag / carrier bag • Change (usually coins after a payment) |
Common Expressions | • Time consuming • At least… • I’ve just remembered |
• Wide selection of….. • Have a nice day. |
Grammar | • Sort of…… • To display • Near / next to |
|
Activities A1/A2 |
1. Dialogue |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
AT THE RESTAURANT
Vocabulary |
• Sparkling/Still |
• Barely • Indeed • Check (AE) / Bill (BrE) • Cash • Cheque (BrE) / Check (AE) • Receipt • Inconvenience • Pay by / pay with a • Downtown (AE) / City centre (BrE) |
Common Expressions | • Come this way • Here you are • That’s a shame |
• If you don’t mind • Looking forward to seeing |
Grammar | • How can I help you • I would like…. • Could you give… |
• Before eating • You should have informed • To tip (verb) / a tip (noun) |
Activities A1/A2 |
1. Dialogue |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
AT THE HOTEL
Vocabulary |
• Probation period |
• Elevator (AE) / lift (BrE) • Amenities • Lobby • Incident • Towel • Unforgivable |
Common Expressions | • How may I help you? • Should you have…….. |
• Company’s dime (informal idiom) • Additional charge |
Grammar | • We’ve reserved • To get |
• I’m staying • Have something done by someone (causative active) |
Activities A1/A2 |
1. Dialogue |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |
AT THE POLICE STATION
Vocabulary |
• Backpack |
• Wallet • Cash card • Toll-free number • Driving licence (BrE) / Driver’s license (AE) • Surname or Last name • Mobile phone (BrE) / Cell phone (AE) • Consulate / Embassy • Theft |
Common Expressions | • File a report • A brief description • Not really |
• What are the possibilities... • Do our best... • I’m sorry to hear... |
Grammar | • He has had his backpack stolen (passive) • Put down • I had taken |
• May I • To fill in / to fill out |
Activities A1/A2 |
1. Dialogue |
4. Put the words in order 5. Give the correct answer 6. Put the sentences into past tense |
Activities B1 |
1. Dialogue |
4. Open-Cloze... 5. Complete the sentences... 6. Using synonyms... |